Den lovpligtige ansvarsforsikring på dit motorkøretøj gælder i alle EU-lande. Det vil sige, at du frit kan køre rundt i hele EU, når motorkøretøjet er forsynet med en gyldig dansk nummerplade.

 

N​ummerpladen er i sig selv bevis for, at dit motorkøretøj er ansvarsforsikret. Det er derfor ikke længere nødvendigt at medbringe det grønne kort, når du kører inden for EU's grænser samt i Norge, Island, Schweiz, Andorra og Serbien.

 

Grønkort - nu også på hvidt papir

Siden 1. juli 2020 har det været muligt at printe det grønne kort på hvidt papir. I forbindelse med ændringen skal hvert land i ordningen beslutte, om det vil printe på hvidt papir, grønt papir eller tillade begge dele. I Danmark har DFIM besluttet, at det skal være muligt at printe på såvel hvidt som grønt papir.

 

Forsikringsselskaberne kan vælge selv at printe kortet eller sende en fil til sine kunder, så de selv kan printe kortet. Et grønkort skal dog forsat være printet for at være gyldigt.

 

Lande, hvor du skal medbringe det grønne kort

Du kan få det grønne kort ved at kontakte dit forsikringsselskab.

 

Albanien ​Marokko
Aserbajdsjan  Moldova
Bosnien-Hercegovina ​​Montenegro
​Hviderusland Rusland
Iran ​Tunesien
​​Israel Tyrkiet
Nordmakedonien Ukraine

 

NB: Det er yderst vigtigt at sikre sig en kopi af det grønne kort fra modparten, hvis man er involveret i et uheld med et køretøj fra ét af de ovennævnte lande.
 

Kosovo accepterer ikke det grønne kort

Vær opmærksom på, at myndighederne i Kosovo ikke accepterer det grønne kort. Det er derfor vigtigt, at du køber en ansvarsforsikring ved grænsen, da du ellers kan risikere at blive tilbageholdt i forbindelse med et færdselsuheld.
 
Her kan du se de lande, som er med i grønkortordningen

Værd at vide - om Brexit

 

DFIM anbefaler, at man som bilist i en dansk indregistreret bil i Storbritannien medbringer det grønne kort

 

Nu, hvor Storbritannien pr. 31. januar 2020 har meldt sig ud af EU, følger der efter planen nu en overgangsperiode frem til den 31. december 2020, hvor EU-retten stadig gælder.


Det fremgår af officielle udmeldinger, at man som bilist ved kørsel til Storbritannien skal kunne dokumentere forsikringsdækning på sit motorkøretøj. DFIM anbefaler derfor, at man medbringer det grønne kort, der kan dokumentere et sådant forsikringsforhold.


Med hensyn til skader under motorkøretøjsdirektivet er disse stadig omfattet frem til overgangsperiodens udløb den 31. december 2020.


DFIM har indgået en række bilaterale aftaler med sin britiske søsterorganisation, MIB UK, der sikrer, at verserende sager stadig kan færdigbehandles efter overgangsperiodens udløb.