Tema
Debat

Dagsgebyr ved manglende ansvarsforsikring

Telefonisk henvendelse om dagsgebyr ring 41 91 90 69 alle hverdage, mandag-torsdag 8.30-16.00 og fredag 8.30-15.00. (OBS: fredag d. 13/12 fra kl. 9.00-15.00)

Selvbetjening - betal dagsgebyr, skriv til os og se oplysninger om din sag.

 

Du kan med fordel logge ind på "Selvbetjening dagsgebyr" med MitID.

Her kommer du til din sag, hvor du har mulighed for at:


• betale dagsgebyr
• skrive til DFIM (vi svarer inden for syv hverdage)
• se de breve, du modtager fra DFIM
• se status på din sag
• oprette en afdragsordning.

 

Ønsker du at ringe til os, så ring på 41 91 90 69 mandag til torsdag 8.30 til 16.00 og fredag 8.30-15.00

 

Gå til Selvbetjening dagsgebyr

Gebyrloft 

 

DFIM har indført et gebyrloft, som betyder, at alle verserende sager, der er oprettet før 1. januar 2023, er blevet nedskrevet til 25.000 kr. for private og 60.000 kr. for erhvervsdrivende. På sager med opstart efter den 1. januar 2023, gælder et loft på 60.000 kr., for både private og erhvervsdrivende.

 

Der er tale om i alt ca. 2.000 aktive sager, hvor der skyldes dagsgebyrer ud over de to lofter, og som DFIM derfor har tilpasset og nedskrevet. De borgere, der har fået tilpasset deres sag, og som fortsat skylder dagsgebyrer, vil modtage skriftlig besked fra DFIM inden udgangen af maj måned.

 

Se svar på ofte stillede spørgsmål om blandt andet gebyrloft under "Spørgsmål og Svar". 

 

Læs her, hvis du har modtaget brev fra DFIM med varsling om dagsgebyrer

 

Hvis du mener, du har en ansvarsforsikring på dit køretøj, bedes du kontakte dit forsikringsselskab, så de kan få opklaret eventuelle misforståelser.

 

Hvis forsikringsselskabet registrerer ansvarsforsikringen i SKAT's Motorregister inden for den varslingsfrist, som står anført i brevet, bliver du ikke pålagt dagsgebyrer. Vi får automatisk besked fra Motorregistret, så snart forsikringen er registreret.

 

Er køretøjet solgt, skrottet eller stjålet så se vejledning længere nede her på siden.

 

Du kan selv tjekke i SKAT’s Motorregister, om dit køretøj står registreret med en ansvarsforsikring, er afmeldt eller omregistreret: Motorregister.

 

 

Læs her, hvis du har modtaget opkrævningsbrev fra DFIM om dagsgebyrer

 

Hvis du mener, du har en ansvarsforsikring på dit køretøj, bedes du kontakte dit forsikringsselskab, så de kan få rettet op på eventuelle misforståelser.

 

Viser det sig, at din ansvarsforsikring fortsat er i kraft/er gyldig og derfor ikke burde være slettet i SKAT's Motorregister, skal dit forsikringsselskab give os besked. Men hvis ansvarsforsikringen er ophørt på et korrekt grundlag, skal du betale dagsgebyr. Først når alle skyldige dagsgebyrer er betalt, kan du købe en ansvarsforsikring igen.

 

Se telefonnumre på forsikringsselskaber og forsikringsagenter her.

 

Vær opmærksom på, at du bliver pålagt dagsgebyrer på 250 kr. for hver dag, køretøjet ikke er ansvarsforsikret eller afmeldt. Vi anbefaler derfor, at du betaler dagsgebyrerne og derefter inden for fem hverdage enten køber en ansvarsforsikring eller afmelder køretøjet.

 

Vi refunderer de indbetalte dagsgebyrer, hvis ansvarsforsikringen var ophørt på forkert grundlag.

 

Er køretøjet solgt, skrottet eller stjålet så se vejledning herunder.

 

 

Er dit køretøj solgt, skrottet eller stjålet?

 

Køretøjet er solgt

Den nye ejer af køretøjet har fire hverdage til at omregistrere køretøjet. Du skal opretholde ansvarsforsikringen på køretøjet frem til den dag, køretøjet bliver omregistreret. Dit forsikringsselskab får automatisk besked, når køretøjet bliver omregistreret til den ny ejer.

 

Du skal kontakte køberen, hvis køretøjet ikke er omregistreret inden for fire hverdage. 

 

Hvis køberen fortsat ikke omregistrerer køretøjet, kan du skrive til SKAT's Motorregister for at få køretøjet afmeldt: Det gør du her: Køber har ikke omregistreret køretøj, hvor du også indsender en gyldig slutseddel som bevis på salget. Har du spørgsmål til, hvordan du afmelder køretøjet kan du ringe til Motorregistret på telefon 72 22 28 85. Bemærk, at du kan ikke afmelde køretøjet over telefonen.

 

Hvis ansvarsforsikringen ophører, inden køretøjet bliver omregistreret, på grund af, at du fx ikke betaler for din forsikring, kan du blive pålagt dagsgebyrer for netop ikke at have den ansvarsforsikring, da køretøjet stadig er registreret i dit navn/. Køretøjet skal stadig omregistreres eller afmeldes og vi skal have en gyldig slutseddel på salget, for at kunne annullere dagsgebyrerne. Denne sender du ved at logge på "Selvbetjening dagsgebyr".

 

Køretøjet er skrottet

Du skal opretholde ansvarsforsikringen, indtil køretøjet er afmeldt i SKAT's Motorregister. Dit forsikringsselskab får automatisk besked, når køretøjet er afmeldt.

 

Hvis køretøjet ikke bliver afmeldt i Motorregistret efter skrotning, så kontakt den pågældende autohugger, som normalt sørger for at afmelde nummerpladerne. Om nødvendigt skal du sende os dokumentation for, hvornår køretøjet er skrottet, fx i form af en skrotattest. Du sender dokumentationen ved at logge på ”Selvbetjening dagsgebyr”.

 

Køretøjet er stjålet

Er dit køretøj stjålet, skal du først melde tyveriet til politiet. Derefter skal du afmelde køretøjet i SKAT's Motorregister: Afmeld stjålet køretøj i SKAT's Motorregister. Dit forsikring får automatisk besked om afmeldingen.

 

Du skal opretholde din ansvarsforsikring, indtil du har afmeldt køretøjet i SKAT's Motorregister. Ellers kan du blive opkrævet dagsgebyrer, da køretøjet fortsat er registreret til dig. Ophører ansvarsforsikringen, før køretøjet er afmeldt, skal du få det afmeldt og sende os anmeldelseskvittering fra politiet på tyveriet, hvor registreringsnummer og dato for tyveri fremgår. Du sender kvitteringen til os ved at logge på "Selvbetjening dagsgebyr".

 

 

Mulighed for eftergivelse af dagsgebyrer ved særligt undskyldende omstændigheder

DFIM kan undlade at pålægge dagsgebyr, hvis den manglende ansvarsforsikring skyldes særligt undskyldende omstændigheder. Under samme betingelser kan DFIM eftergive allerede pålagte dagsgebyrer.

 

 

Hvis du vil i kontakt med os

Vi får mange henvendelser hver dag, og ventetiden kan derfor føles lang. Vi gør alt, hvad vi kan for at besvare alle henvendelser så hurtigt som muligt. Hvis du skriver til os, svarer vi inden for højst syv hverdage.

 

Du kan også finde svar på ofte stillede spørgsmål ved at trykke her.

 

Hvis du vil klage

Du finder klagevejledning under "Spørgsmål og svar om dagsgebyr" ved at trykke her.

 

 

Se vores video om dagsgebyr:

 

Telefonisk henvendelse

om dagsgebyr

 

Ring 41 91 90 69

hverdage, mandag-torsdag 8.30-16.00

og fredag 8.30-15.00

 

 

 

 

Din browser er forældet, Du bør opdateres til en moderne browser. Læs mere her.